söndag 21 november 2010

Lärande Kropp & Rum!

Hur förhåller sig läraren?

För mig blev det väldigt tydligt vilken betydelse förhållnings sättet har & vilka konsecvenser det skulle kunna få beroende på hur han förhåller sig, det sitter i hela kroppen-sättet han kommunicerar på alltså ej bara verbalt utan hur han placerar sig i rummet, hur han förstärker eller förminskar sitt sägande men hjälp av sin kropp, mimik osv..

Det jag såg i klassen var att flera elever utmärkte sig mer än andra genom sitt beteende. Jag noterade att en del hade ett stort bekräftelse behov & ville bli sedda på ett alldeles speciellt sätt, många hade också stora koncentrationssvårigheter. Såg elever som drogs till läraren trots att de ej hade lektion & ville befinna sig i hans närhet.

Vad berodde då detta på?
Vad var det som gjorde att de drogs till honom?

Det han gjorde var att tex, när en elev vinkade så vinkade han tillbaka oavsett om han var tvungen att avbryta det han höll på med för att han visste att den här eleven behöver bekräftas i vinkandet för att kunna fortsätta lyssna eller arbeta!

Han tog med hela klassen i det- Nu är det dags att vinka! alla med!

I och med att han fick med sig klassen i det visar han på att det är okey att vara olika & att ha olika behov, samtidigt som han också hjälper eleven vidare!

Han kände av vilka elever som hade det tungt & ställde då inte samma krav på dem, tex. var det någon elev som ville stänga in sig i sin mössa för en dag & ej vara helt närvarande så förstod han att de behövde en paus. Å andra sidan kunde han också se & sätta emot då eleven behövde en gräns.

Det han gjorde var att han problematiserade inte annorlunda beteende utan var följsam med eleven & med elevens behov.

Han gjorde så att olikheter blev som en tillgång i klassens lärande.

1 kommentar:

  1. Jag tänker att det är särdeles viktigt att känna eleverna för att kunna förhålla sig till deras olika sätt att uttrycka antingen en ofrivillig vinkning eller en provokation. Din handledare verkar onekligen klara av det.

    SvaraRadera