måndag 13 september 2010

Frågan är ställd och

Jag tycker att frågan i sig är begränsande då den förmedlar att man bara upplever färg under bildlektionen.
Ser att bildämnet ej ska vara separat utan integreras i alla ämnen.

När vi skapar miljön i skolan behöver vi också fundera kring hur färg uppfattas, samtidigt viktigt att medvetandegöra vilken påverkan det visuella språket har.
Får vi ökad kunskap kring färgens inverkan så kan vi också använda det som ett verktyg i allt lärande & skapande.

För mig har det varit värdefullt när jag under min skolgång fått uppleva lektioner där man använt både det verbala & visuella språket. Många gånger har just det visuella gjort att jag förstått bättre.
En matematik lektion ute i det fria, mäta vinklar på hus, rita, skissa & måla.

Jag tror att det är viktigt att ej överföra färdiga tankar & svar utan uppmuntra varje individ till att tänka fritt utifrån sin egen upplevelse. För, visst måste vi tro på allas inneboende förmåga?

2 kommentarer:

  1. Jag hade temaundervisning på högstadiet och gillade det skarpt. Om det inte finns på skolan en hamnar på är det nog smart att bli bra vän med de andra lärarna och snacka ihop sig.

    SvaraRadera
  2. Bra med integrerade ämnesstudier. Själv fick jag färglära i bildundervisningen och perception i biologiundervisningen. Jag fattade knappt att färg och öga/hjärna hängde ihop!!

    SvaraRadera